I/42 Brno, VMO Žabovřeská I
Základní informace o projektu:
- 1 800 metrů nového úseku VMO
- 500 metrů dlouhý tunel
Stavba VMO Žabovřeská je součástí realizovaného a rozestavěného Velkého městského okruhu v Brně. Její realizací bude odstraněno úzké hrdlo mezi dvěma již vybudovanými úseky – stavbou MÚK Hlinky a Žabovřeská 2, kde je trasa omezena řekou Svratkou a příkrým skalním svahem Wilsonova lesa. Stávající silnice je pouze dvoupruhová a je podél ní vedena tramvajová trať do Bystrce.
Realizací stavby bude umožněna plynulá doprava v celém severozápadním sektoru města až po výjezd z Husovického tunelu. Úzký koridor mezi řekou a skalním masívem prostorově neumožňuje převést vedle sebe po terénu čtyřpruhovou směrově rozdělenou komunikaci VMO společně s tramvajovou tratí. V dokumentaci EIA bylo posuzováno přes deset variant řešení a výsledkem projednávání bylo souhlasné stanovisko MŽP k variantě s tramvají v tunelu, s ekologickým mostem na Žabovřeské louky, s galerií a se zajištěnou průchodností území.
- Zahájení prací: říjen 2018
- Předpokládané ukončení prací: první etapa: již hotová, druhá etapa: listopad 2024
- Cena projektu: 2.449 mil. Kč bez DPH
Stavba v ulici Žabovřeské odklání tramvaj do tunelu do skály pod Wilsonovým lesem, což umožní vytvořit prostor pro čtyři jízdní pruhy. Díky zastřešení části úseku galerií navíc dojde k propojení Wilsonova lesa, Žabovřesk a Masarykovy čtvrti s Jundrovem. Spolu se stavbou vzniknou dvě nové lávky přes ulici Žabovřeskou. Chodci nebudou již muset procházet po zatížené komunikace a zlepší se bezpečnost i plynulost provozu.
Stavba se skládá ze dvou etap. První etapa obsahuje realizaci čtyřpruhového uspořádání od mostu Kníničská ke Kamenomlýnskému mostu. V tomto úseku vzniká nová lávka pro pěší a cyklisty. Práce na této etapě začaly v říjnu roku 2018 a předpokládané dokončení je na jaře roku 2021. V prosinci 2020 bylo uvedeno čtyřpruhové uspořádání do provozu, v současnosti probíhají dokončovací práce. Druhá etapa obsahuje realizaci čtypruhového uspořádání od Kamenomlýnského mostu k Hlinkám. Dále zde bude vybudovaná zastřešená galerie a tunel pro tramvajovou trať. Součástí druhé etapy je rovněž rekonstrukce novogotické kaple svatého Antonína.