Co je Plán mobility?
Plán mobility je strategický dokument, který na základě odborných analýz, ale také ve spolupráci s obyvateli města, stakeholdery a odborníky atd. stanoví cíle a sestaví seznam opatření v oblasti mobility – jejich realizace pak pomůže ke zlepšení kvality života ve městě. Plán mobility se připravuje ve třech fázích. Každá z nich bude projednána s odbornou i laickou veřejností a poté předložena voleným orgánům města ke schválení. Důležitým prvkem tohoto dokumentu je také hodnocení účinnosti navržených opatření.
Plán mobility, jeho návrhová část byla schválena Zastupitelstvem města Brna v září 2018 a následně byl dokument v říjnu 2018 projednán a certifikován Komisí pro posuzování dokumentů městské mobility Ministerstva dopravy ČR.
Mobilita je označení pro pohyb lidí i věcí
Plán mobility se nezaměřuje jenom na investiční opatření, která se týkají rozvoje dopravní infrastruktury, ale také na měkká opatření umožňující vzdělávat a měnit dopravní chování obyvatel města Brna.
Důvody, proč plán mobility vznikl:
- Dokončení velkého městského okruhu
- Ustavení ochranného systému před tranzitní dopravou (X43, rozšíření D1)
- Přesun nádraží a napojení Brna na vysokorychlostní trať, zachování umístění Brna na tratích TEN-T
- Zavedení rezidentního parkování a vybudování systemu parkovišť P+R
- Důraz na segregaci tramvajových tratí
- Rozvoj cyklistické sítě včetně řešení problémových míst (křižovatky, přejezdy)
- Odstraňování slabých míst pěší infrastruktury
- Lepší koordinace dopravních staveb
- Rozvoj infrastruktury pro elektromobily
- Rozvoj dopravní telematiky včetně přípravy infrastruktury na autonomní automobily
Vize Brna v roce 2050
V roce 2050 se Brno umísťuje na prvním místě žebříčku hodnotícího kvalitu života ve městech. Žije zde 480 tisíc spokojených obyvatel, kteří ani ve volných dnech nepotřebují odjíždět z města za čistým vzduchem. Žije se zde velmi snadno bez automobilu. Brno je město krátkých cest s propojenými a navazujícími dopravními mody. Mobilita jakožto stavební kámen kvality života ve městě se stává hlavním politickým tématem, obyvatelé se zde již 35 let aktivně zapojují do tématu městské mobility s tvůrčími podněty.
Senioři ani hendikepovaní v Brně nepociťují žádné omezení cestovních návyků. Zároveň je město na základě široké datové základny schopno v oblasti mobility pružně reagovat nejen na trendy v dopravě, ale i demografii, ekonomice a migraci obyvatel.
Cíle dle vybraných oblastí
- Zvýšit podíl cest veřejné, cyklistické a pěší dopravy (tzv. modal split)
- Zvýšit integraci udržitelných druhů dopravy (podíl multimodálních cest) a zrychlit veřejnou dopravu (cestovní rychlost na referenčních cestách MHD o 15% vyšší v roce 2030)
- Zvýšit počet domácností nevlastnících auto (o 20% do roku 2050)
- Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro individuální automobilovou dopravu v centrální části uvnitř města, po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti)
- Zvýšit dostupnost a atraktivitu udržitelných forem dopravy města a jeho zázemí (např. příměstské železnice), (podíl příměstské železnice na referenčních cestách vzroste do roku 2030 o 20 % na úkor individuální automobilové dopravy)
- Zvýšit počet a kvalitu veřejných prostor (nárůst podílu spokojených obyvatel města s veřejnými prostory o 30% do roku 2030)
- Propojit dopravní a územní plánování, zavést principy integrovaného dopravního plánování včetně posílení významu telematických systémů
- Zavést komplexní plánování dopravy zaměstnanců a návštěvníků velkých podniků a institucí včetně záměrů generujících dopravu (např. Plány mobility pro obchodní centra), (firemní plány mobility povinné pro organizace s více než 100 zaměstnanci do roku 2020, a s více než 50 zaměstnanci do roku 2025)
- Zavést vzdělávání, školení, osvětu v oblasti městské mobility a informovanost účastníků dopravního provozu
- Snížit počet dopravních nehod (plnit národní cíle, např. snížení počtu obětí dopravních nehod do roku 2025 na polovinu oproti roku 2015)
- Snížit podíl obyvatel trpících nadlimitním hlukem z dopravy (do roku 2025 trpí nadlimitním hlukem z dopravy méně než 5% obyvatel města)
- Snížit emise skleníkových plynů a snížit energetickou náročnost dopravy na cestujícího (čtyřnásobný pokles emisí skleníkových plynů do roku 2050 oproti roku 2010, nebo: 1 tuna ekv. CO2 na osobu ročně do roku 2050); pokles celkové energetické spotřeby v dopravě na cestujícího o 20 % do roku 2050)
- Zajistit spolehlivost dopravního systému při mimořádných událostech
- Minimalizovat negativní dopady citylogistiky
- Zvýšit podíl cest veřejné, cyklistické a pěší dopravy (tzv. modal split)
- Zvýšit integraci udržitelných druhů dopravy (podíl multimodálních cest) a zrychlit veřejnou dopravu (cestovní rychlost na referenčních cestách MHD o 15% vyšší v roce 2030)
- Zvýšit počet domácností nevlastnících auto (o 20% do roku 2050)
Akční plán
Akční plán je klíčovým dokumentem Plánu udržitelné městské mobility (dále jen „Plán mobility“), který tvoří most mezi teoretickým základem Plánu mobility a jeho uvedením v praxi. Nedílnou součástí Akčního plánu je i rozpočtový a časový harmonogram, zařazují se do něj akce, které jsou ve fázi projektové přípravy, případně již v realizaci. Akční plán se vytváří každoročně.
Název investice | Investor | Náklady (tis. Kč) | Strategický cíl (dle Plánu udržitelné městské mobility města Brna) | Specifický cíl (dle Plánu udržitelné městské mobility města Brna) | Stav investice |
---|---|---|---|---|---|
Odhlučnění tramvajové trati Cejl – Zábrdovická, vč. Bezbariérových zastávek | město | 73 688 | Snížit počet obyvatel trpících nadlimitním hlukem z dopravy | Snížení hlukové zátěže území od dopravy na pozemních komunikacích | Realizace projektu |
Rekonstrukce trianglu Semilasso | město | 74 850 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Projektová příprava |
Výstavba stojanů na kola | město | 18 000 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Propojení cílů bezpečnými a atraktivními trasami pro cyklisty a pěší | Projektová příprava |
Rekonstrukce ulice Štefánikovy | město | 294 500 | Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti) | Zlepšení plynulosti silniční dopravy na ochranném dopravním systému města | Projektová příprava |
EUROPOINT Brno | město | 3 000 000 | Zvýšit dostupnost a atraktivitu udržitelných forem doprav města a jeho zázemí, např. přímětské železnice | Rozvoj příměstské kolejové dopravy | Projektová příprava |
Optimalizace zastávek MHD Rosického nám. Sochorova Horova | město | 49 369 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Projektová příprava |
Zklidnění křižovatky Jílová-Celní | město | 3 537 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zlepšení prostupnosti města pro nemotorovou dopravu | Projektová příprava |
Nový chodník v ul. Libušina třída II – východ | město | 2 264 | Zvýšit počet a kvalitu veřejných prostor (nárůst podílu spokojených obyvatel města s veřejnými prostory o 30 % do r. 2030) | Zvyšování bezpečnosti ve veřejném prostoru a propojování veřejných prostor města | Projektová příprava |
Nový chodník v ul. Libušina třída | město | 1 088 | Zvýšit počet a kvalitu veřejných prostor (nárůst podílu spokojených obyvatel města s veřejnými prostory o 30 % do r. 2030) | Zvyšování bezpečnosti ve veřejném prostoru a propojování veřejných prostor města | Projektová příprava |
Nový chodník v ul. Žebětínská | město | 901 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Propojení cílů bezpečnými a atraktivními trasami pro cyklisty a pěší | Projektová příprava |
Doplnění chodníku a prodloužení vozovky na Zezulově ulici | město | 29 887 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zlepšení prostupnosti města pro nemotorovou dopravu | Projektová příprava |
Jundrov – konečná Optátova | město | 5 739 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Projektová příprava |
Nový chodník při ulici Jemelkova | město | 4 000 | Zvýšit integraci udržitelných druhů dopravy (podíl multimodálních cest) a zrychlit veřejnou dopravu (cestovní rychlost na referenčních cestách MHD o 15 % vyšší v r. 2030) | Zkracování délky cest pro pěší a cyklistickou dopravu | Projektová příprava |
Ul. Pisárecká úprava zastávek MHD „Anthropos“ a stezka pro chodce a cyklisty | město | 5 101 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Projektová příprava |
Prodloužení CS Rebešoviská Davídkova Roviny | město | 3 000 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Propojení cílů bezpečnými a atraktivními trasami pro cyklisty a pěší | Realizace projektu |
Úprava schodiště Stará osada | město | 3 000 | Zvýšit počet a kvalitu veřejných prostor (nárůst podílu spokojených obyvatel města s veřejnými prostory o 30 % do r. 2030) | Rozvoj bezbariérovosti ve veřejném prostoru a veřejných budovách | Realizace projektu |
Černovická terasa – nový most přes trať | město | 79 500 | Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti) | Zlepšení plynulosti silniční dopravy na ochranném dopravním systému města | Realizace projektu |
Výstavba stezky pro pěší a cyklisty Tuřany-Dvorska | město | 28 800 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Propojení cílů bezpečnými a atraktivními trasami pro cyklisty a pěší | Realizace projektu |
Cyklistická trasa údolím Ponávky – 2.etapa: Tř. kpt. Jaroše | město | 10 250 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Dostavba páteřních komunikací pro cyklisty a zkvalitňování stávajících tras pro cyklisty | Realizace projektu |
Cyklistická trasa údolím Ponávky – 5.etapa: Červený mlýn – Myslínova | město | 52 820 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Dostavba páteřních komunikací pro cyklisty a zkvalitňování stávajících tras pro cyklisty | Realizace projektu |
Cyklistická trasa údolím Ponávky – 7.etapa: Podhájí – Karásek | město | 3 400 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Dostavba páteřních komunikací pro cyklisty a zkvalitňování stávajících tras pro cyklisty | Realizace projektu |
Železniční podjezdy v oblasti ulice Roviny | město | 33 000 | Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti) | Zlepšení plynulosti silniční dopravy na ochranném dopravním systému města | Projektová příprava |
Cyklistická stezka Hladíkova úsek 12 | město | 16 100 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Propojení cílů bezpečnými a atraktivními trasami pro cyklisty a pěší | Realizace projektu |
Výstavba stezky pro pěší a cyklisty Lesná-Soběšice | město | 10 388 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Propojení cílů bezpečnými a atraktivními trasami pro cyklisty a pěší | Realizace projektu |
Rozvoj dopravní telematiky | město | 527 876 | Propojit dopravní a územní plánování zavést principy integrovaného dopravního plánování včetně posílení významu telematických systémů | Rozšíření dynamického řízení a inteligentních dopravních systémů | Realizace projektu |
Rekonstrukce komunikace – zastávka Kaštanova přejezd | město | 866 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Realizace projektu |
Parkoviště ZOO | město | 753 000 | Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti) | Rozvoj systémů P+R K+R P+G | Projektová příprava |
Trolejbusová vozovna Komín | město | 213 000 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Projektová příprava |
Terminál starý Lískovec | město | 169 835 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Realizace projektu |
D1 – PHS Brno Starý Lískovec vpravo km 190886-191338 | ředitelství silnic a dálnic | 18 007 | Snížit počet obyvatel trpících nadlimitním hlukem z dopravy | Snížení hlukové zátěže území od dopravy na pozemních komunikacích | Realizace projektu |
Posílení napájecí soustavy MHD | dopravní podnik | 60,000 | Propojit dopravní a územní plánování zavést principy integrovaného dopravního plánování včetně posílení významu telematických systémů | Rozšíření dynamického řízení a inteligentních dopravních systémů | Realizace projektu |
Lanovka Pisárky – Kampus | dopravní podnik | 250,000 | Zvýšit podíl cest (modal split) veřejné cyklistické a pěší dopravy | Zlepšení prostupnosti města pro nemotorovou dopravu | Příprava projektu |
Rozvoj řídícího dopravního systému DPmB | dopravní podnik | 105,708 | Propojit dopravní a územní plánování zavést principy integrovaného dopravního plánování včetně posílení významu telematických systémů | Rozšíření dynamického řízení a inteligentních dopravních systémů | Realizace projektu |
Modernizace a rozšíření vozovny Pisárky etapa III – vratná tramvajová smyčka | dopravní podnik | 400,000 | Zvýšit integraci udržitelných druhů dopravy (podíl multimodálních cest) a zrychlit veřejnou dopravu (cestovní rychlost na referenčních cestách MHD o 15% vyšší v roce 2030) | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Příprava projektu |
Modernizace a rozšíření vozovny Pisárky etapa II | dopravní podnik | 412,000 | Zvýšit integraci udržitelných druhů dopravy (podíl multimodálních cest) a zrychlit veřejnou dopravu (cestovní rychlost na referenčních cestách MHD o 15% vyšší v roce 2030) | Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu | Realizace projektu |