Východní komunikační obchvat MČ Slatina

Základní informace o projektu:

Navrhovaný obchvat sil. III/15286 mezi ul. Hviezdoslavova (silnice II/430) a ul. Šlapanickou (silnice III/15286) se nachází na východním okraji městské části Brno – Slatina. Území, ve kterém byly vypracovány tři varianty řešení, je vymezené zástavbou podél stávající sil. III/15283, která představuje velmi důležitou tangenciální spojnici dopravní obsluhy na východní straně Brna a je vedena po ulicích Tuřanka, Malachova, Krejčího a Bedřichovická.

Potřeba realizace silničního obchvatu vychází z výhledových aktivit v zájmovém území podle územních plánů Brna a Šlapanic. Jedná se o hustě zastavěné území s vysokým podílem výrobních aktivit. Ve Šlapanicích vyrůstá průmyslová zóna podél silnice III/15286, která vyvolá zvýšený provoz zejména TNV. Uvedené silnice III. třídy jsou dnes zcela nepostradatelnými spojnicemi sídlišť Slatina, Líšeň, Šlapanice s městskými částmi, jako jsou Tuřany, Chrlice včetně napojení na dálnici D1 – křižovatka Slatina.

Dne 8. února 2023 schválila Rada Jihomoravského kraje investiční záměr projektu, který postupně získá podporu ve výši 300 milionů korun. Realizaci zajistí krajská správa a údržba silnic.

Podle plánu by obchvat Slatiny mohl být dokončen a uveden do provozu v roce 2030. Návrh trasy v odsunuté variantě již schválilo zastupitelstvo Jihomoravského kraje.

Aktualizováno dne 31. 1. 2025.

Detailní informace

Stavbu obchvatu bude financovat Jihomoravský kraj.

Město Šlapanice zahájilo jednání o obchvatu Brna-Slatiny už v roce 2014, a to ve spolupráci s Jihomoravským krajem, městem Brnem a městskou částí Brno-Slatina.

Plán na vybudování obchvatu řeší Jihomoravský kraj více než deset let. Původní návrh, který počítal s přimknutým obchvatem, byl zrušen kvůli komplikacím s odvodněním silnice, které byly finančně i technicky příliš náročné. Následně se kraj rozhodl pro variantu odsunutého obchvatu.

„Cílem je přeložit současný průtah Slatinou, tedy silnici III/15283, do nové trasy obchvatu spojující ulice Hviezdoslavova, Šlapanická a Evropská,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jiří Crha. Dále upřesnil, že realizace bude pravděpodobně rozdělena do několika etap: „Kvůli finanční náročnosti může být stavba dlouhá 2,8 kilometru rozčleněna až na tři etapy. Každá z nich však přinese zlepšení dopravní situace v této oblasti.“

Časová osa

Zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí

2011

Příprava stavby pozastavena z důvodu nároků majitelů pozemků

2014

Společná deklarace města Brna, JMK a MČ Brno-Slatina

2017

Schválení společné dohody v ZM Šlapanice 2018

září 2018

Podpis Rámcové dohody mezi JMK, Brnem, MČ Brno-Slatina a městem Šlapanice

říjen 2018

Příprava ocenění pozemků pro další jednání s majiteli pozemků pod plánovanou tra

prosinec 2018
Strategický cíl
Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti)
Specifický cíl
Dobudování sítě sběrných komunikací a vazeb na nadregionální síť
Stav
Projektová příprava
Náklady (tis. Kč)
300 000
Investor
Statutární město Brno, Jihomoravský kraj