Prodloužení TT z Osové ke Kampusu MU v Bohunicích

Základní informace o projektu:

  • 912 metrů dlouhá trať
  • 619 metrů dlouhý tunel
  • 40 000 přepravených osob denně

Tisíce studentů, výzkumníků, lékařů i pacientů, kteří každodenně míří do oblasti bohunického kampusu, nyní mohou využívat nejen autobusy a trolejbusy směřující do této lokality především z Mendlova náměstí, ale také novou tramvajovou trať. Díky ní je toto území městskou hromadnou dopravou mnohem dostupnější a cestování do Univerzitního kampusu v Bohunicích i k Fakultní nemocnici Brno je nyní pohodlnější a rychlejší. Tramvajová trať z Osové, kterou obsluhuje linka 8, byla uvedena do provozu 11. prosince 2022 a výrazně usnadnila dopravu v této oblasti.

Technické parametry a novinky

Nová trať zahrnuje 619 metrů dlouhý tunel a 79metrový podjezd pod ulicí Jihlavská, což umožňuje plynulý provoz tramvají i v hustě zastavěné oblasti. Součástí projektu je také nová zastávka Západní brána, umístěná mezi ulicemi Labská a Jihlavská v hloubce 8 metrů. Tato zastávka je vybavena eskalátory a výtahem, což usnadňuje přístup i osobám se sníženou pohyblivostí.

Konečná zastávka Nemocnice Bohunice je úvraťová a pojme až čtyři tramvajové soupravy v zastávkách a další čtyři na odstavných kolejích. To umožňuje efektivní odbavování cestujících i v době špičky a zajišťuje dostatečnou kapacitu pro frekventovanou trasu.

Strategický význam projektu

V Bohunicích mezi ulicemi Jihlavská, Bítešská a Kamenice se nacházejí významné veřejné instituce i rozvíjející se nákupní centrum. V rámci dalšího rozvoje tohoto území se plánuje výstavba studentských ubytovacích kapacit, rozšíření služeb nemocnice a vybudování sportovního stadionu. Dostatečné napojení této oblasti na městskou hromadnou dopravu bylo proto klíčové.

Propojení lokality s centrem města tramvajovou dopravou patří mezi strategické projekty města Brna. Výstavba trati byla financována z 85 % dotací ve výši 1,039 miliardy Kč, což umožnilo realizovat tento ambiciózní dopravní projekt bez výrazného zatížení městského rozpočtu.

Díky nové tramvajové trati se Bohunice staly ještě dostupnější součástí města a moderní dopravní infrastruktura přispívá k většímu komfortu cestujících i celkovému rozvoji této dynamicky se rozvíjející oblasti.

Detailní informace

V souvislosti s pokračující výstavbou Univerzitního kampusu MU Brno, výstavbou studentských ubytovacích kapacit a spolu s rozšiřováním služeb FN Brno dochází postupně k narůstání potřeby zkapacitnění obsluhy předmětného území městskou hromadnou dopravou. 

Nová tramvajová trať je páteří dopravní obsluhy městkou hromadnou dopravou. Na území vymezeném ulicemi Jihlavská – Bítešská – Kamenice jsou umístěny významné veřejné instituce Fakultní nemocnice Brno a Univerzitního kampusu MU Brno a rozvíjející se nákupní centrum Campus Square. Obsluha městskou hromadnou dopravou byla zajišťována trolejbusovými a autobusovými linkami. Zvyšující se kapacitní nároky na hromadnou dopravu však nebylo možné řešit zvyšováním počtu a četnosti stávajících trolejbusových a autobusových linek, a to jak z důvodu kapacitní propustnosti komunikací, tak i z hlediska dopadů na životní prostředí. Jedinou alternativou bylo zavést do území kolejovou dopravu.

Jednalo se o výstavbu prodloužení tramvajové trati v celkové délce cca 900 m, a to odbočením ze stávající trati v místě zastávky „Osová“ (Brno, sídliště Bohunice) s konečnou úvratí v zastávce „Nemocnice Bohunice“ v prostoru před Fakultní nemocnicí s poliklinikou v Brně-Bohunicích (dále jen FN Brno). Tramvajová trať (dále jen TT) je ve většině délky vedena segregovaně na samostatném tělese. Na prodloužení TT byly navrženy dvě nové zastávky – zastávka „Západní brána“ v místě vyústění TT z tunelu a zastávka „Nemocnice Bohunice“ v prostoru přestupního terminálu před vstupem do FN Brno s ostrovním nástupištěm a úvratí. Zastávky jsou řešeny bezbariérově, s délkou nástupištní hrany optimálně 65 m a standardním vybavením. Konstrukce TT byla navržena v odhlučněném provedení.

Stavba byla jedním ze strategických projektů města Brna a byla spolufinancována ze zdrojů Evropské unie, Operačního programu Doprava 2014- 2020.

Časová osa

Žádost o dotaci

duben 2014

Začátek stavby

říjen 2019

Zahájení provozu na nové tramvajové trati

prosinec 2022
Strategický cíl
Zvýšit integraci udržitelných druhů dopravy (podíl multimodálních cest) a zrychlit veřejnou dopravu (cestovní rychlost na referenčních cestách MHD o 15% vyšší v roce 2030)
Specifický cíl
Zlepšení dostupnosti hromadnou dopravou ve všech částech města
Stav
Dokončeno
Náklady (tis. Kč)
1 450 000
Investor
Dopravní podnik města Brna, statutární město Brno