Nové hlavní nádraží a železniční uzel Europoint Brno

Základní informace o projektu:

Brněnský železniční uzel a samotné hlavní nádraží jsou řadu let tématem diskusí. Na počátku 21. století je zřejmé, že současný stav nevyhovuje a neobstojí ani v budoucnosti. Nastal čas najít dlouhodobě uspokojivé řešení této palčivé brněnské otázky a realizovat přestavbu železničního uzlu – projekt Europoint Brno.

Železniční doprava patří v Evropě mezi hlavní priority. Brno má strategickou polohu, jelikož leží na křížení dvou klíčových koridorů: Baltsko-jadranského a Východního-východostředomořského. Díky modernizaci železničního uzlu se stane přirozeným evropským centrem pro dálkové a mezinárodní vlaky a rozšíří se kapacita pro posílení regionální dopravy. Součástí bude i moderní terminál pro autobusovou dopravu i napojení na linky MHD. Vyřešeno bude také parkování aut i jízdních kol.

Celý železniční uzel Brno čeká modernizace, díky které budou tratě lépe propojené a umožní průjezd více vlaků – rychleji, přesněji a bezpečněji. První na řadě je nádraží Brno-Židenice, kde by práce měly začít v roce 2025. Nový podchod přiblíží nástupiště k ulici Bubeníčkově a zkrátí přestup na tramvaje. Opravený stávající podchod nově povede až do Nové Zbrojovky. Modernizovaná síť nabídne kapacitu pro zavedení rychlovlaků a sníží náklady na údržbu.

Moderní brána do Brna. Tak se dá mluvit o plánovaném velkokapacitním a bezpečném hlavním nádraží, které bude hotové mezi roky 2032 až 2035. Jeho reprezentativní podoba byla navržena výhercem architektonické soutěže, nizozemským studiem Benthem Crouwel Architects, a půjde o nejviditelnější výsledek projektu modernizace vlakové dopravy v Brně. Významná část stavby se bude realizovat „na zelené louce“, což umožní hladší a rychlejší průběh celého projektu.

  • 16 průběžných kolejí pro vlaky
  • 40 terminálů pro autobusy
  • 1 stanice podzemní dráhy

Čekání vlaků na volná nástupiště se stane minulostí, železniční doprava totiž získá 16 průběžných kolejí a součástí nádraží bude také moderní terminál pro regionální i dálkovou autobusovou dopravu se 40 stanovišti. Omezení železniční dopravy tak už nebude dělat starosti, velkokapacitní autobusová doprava totiž bude využívána i jako náhradní doprava za železnici.

Při výstavbě hlavního nádraží se spíše počítá i s podzemní dráhou, tzv. severojižním kolejovým diametrem, který bude na hlavní nádraží spolu s linkami MHD navazovat. Problémem nebude ani parkování aut a jízdních kol. Nádraží totiž poskytne dostatek parkovacích míst pro soukromé řidiče i taxikáře a bezobslužné úschovny kol budou mít kapacitu alespoň 1 000 kol. Na nádraží budou napojeny cyklostezky a ze starých kolejišť se stanou zelené parky, které provzdušní celé město.

Aktualizováno dne 27. 2. 2025.

Časová osa

Studie o proveditelnosti projektu

2014

Vypsání architektonické soutěže o podobu nádraží

2017

Schválení výstavby nového nádraží

2018

Výsledek architektonické soutěže

2021

Předpokládaný rok otevření nového hlavního nádraží

2035
Strategický cíl
Zvýšit dostupnost a atraktivitu udržitelných forem doprav města a jeho zázemí, např. přímětské železnice
Specifický cíl
Rozvoj příměstské kolejové dopravy
Stav
Projektová příprava
Náklady (tis. Kč)
40 000 000
Investor
Statutární město Brno, Ministerstvo dopravy ČR, Státní fond dopravní infrastruktury, Správa železnic, České dráhy, Jihomoravský kraj