Nové hlavní nádraží

Základní informace o projektu:

  • 16 průběžných kolejí pro vlaky
  • 40 terminálů pro autobusy
  • 1 stanice podzemní dráhy

Moderní brána do Brna. Tak se dá mluvit o plánovaném velkokapacitním a bezpečném hlavním nádraží, které bude hotové mezi roky 2032 až 2035. Jeho reprezentativní podoba byla navržena výhercem architektonické soutěže, nizozemským studiem Benthem Crouwel Architects, a půjde o nejviditelnější výsledek projektu modernizace vlakové dopravy v Brně.

Čekání vlaků na volná nástupiště se stane minulostí, železniční doprava totiž získá 16 průběžných kolejí a součástí nádraží bude také moderní terminál pro regionální i dálkovou autobusovou dopravu se 40 stanovišti. Omezení železniční dopravy tak už nebude dělat starosti, velkokapacitní autobusová doprava totiž bude využívána i jako náhradní doprava za železnici.

Při výstavbě hlavního nádraží se spíše počítá i s podzemní dráhou, tzv. severojižním kolejovým diametrem, který bude na hlavní nádraží spolu s linkami MHD navazovat. Problémem nebude ani parkování aut a jízdních kol. Nádraží totiž poskytne dostatek parkovacích míst pro soukromé řidiče i taxikáře a bezobslužné úschovny kol budou mít kapacitu alespoň 1 000 kol. Na nádraží budou napojeny cyklostezky a ze starých kolejišť se stanou zelené parky, které provzdušní celé město.

Časová osa

Studie o proveditelnosti projektu

2014

Vypsání architektonické soutěže o podobu nádraží

2017

Schválení výstavby nového nádraží

2018

Výsledek architektonické soutěže

2021

Plánovaný začátek výstavby

2028

První cestující

2032