Nové hlavní nádraží a železniční uzel Europoint Brno
Základní informace o projektu:
Brněnský železniční uzel a samotné hlavní nádraží jsou řadu let tématem diskusí. Na počátku 21. století je zřejmé, že současný stav nevyhovuje a neobstojí ani v budoucnosti. Nastal čas najít dlouhodobě uspokojivé řešení této palčivé brněnské otázky a realizovat přestavbu železničního uzlu – projekt Europoint Brno.
Železniční doprava patří v Evropě mezi hlavní priority. Brno má strategickou polohu, jelikož leží na křížení dvou klíčových koridorů: Baltsko-jadranského a Východního-východostředomořského. Díky modernizaci železničního uzlu se stane přirozeným evropským centrem pro dálkové a mezinárodní vlaky a rozšíří se kapacita pro posílení regionální dopravy. Součástí bude i moderní terminál pro autobusovou dopravu i napojení na linky MHD. Vyřešeno bude také parkování aut i jízdních kol.
Celý železniční uzel Brno čeká modernizace, díky které budou tratě lépe propojené a umožní průjezd více vlaků – rychleji, přesněji a bezpečněji. První na řadě je nádraží Brno-Židenice, kde by práce měly začít v roce 2025. Nový podchod přiblíží nástupiště k ulici Bubeníčkově a zkrátí přestup na tramvaje. Opravený stávající podchod nově povede až do Nové Zbrojovky. Modernizovaná síť nabídne kapacitu pro zavedení rychlovlaků a sníží náklady na údržbu.
Moderní brána do Brna. Tak se dá mluvit o plánovaném velkokapacitním a bezpečném hlavním nádraží, které bude hotové mezi roky 2032 až 2035. Jeho reprezentativní podoba byla navržena výhercem architektonické soutěže, nizozemským studiem Benthem Crouwel Architects, a půjde o nejviditelnější výsledek projektu modernizace vlakové dopravy v Brně. Významná část stavby se bude realizovat „na zelené louce“, což umožní hladší a rychlejší průběh celého projektu.
- 16 průběžných kolejí pro vlaky
- 40 terminálů pro autobusy
- 1 stanice podzemní dráhy
Čekání vlaků na volná nástupiště se stane minulostí, železniční doprava totiž získá 16 průběžných kolejí a součástí nádraží bude také moderní terminál pro regionální i dálkovou autobusovou dopravu se 40 stanovišti. Omezení železniční dopravy tak už nebude dělat starosti, velkokapacitní autobusová doprava totiž bude využívána i jako náhradní doprava za železnici.
Při výstavbě hlavního nádraží se spíše počítá i s podzemní dráhou, tzv. severojižním kolejovým diametrem, který bude na hlavní nádraží spolu s linkami MHD navazovat. Problémem nebude ani parkování aut a jízdních kol. Nádraží totiž poskytne dostatek parkovacích míst pro soukromé řidiče i taxikáře a bezobslužné úschovny kol budou mít kapacitu alespoň 1 000 kol. Na nádraží budou napojeny cyklostezky a ze starých kolejišť se stanou zelené parky, které provzdušní celé město.
Aktualizováno dne 27. 2. 2025.
