Modernizace a rozšíření vozovny Pisárky etapa III – vratná tramvajová smyčka

Základní informace o projektu:

Dopravní podnik města Brna (DPMB) dokončil třetí fázi modernizace tramvajové vozovny Pisárky, která probíhala od ledna 2023 po dobu 19 měsíců. Projekt přinesl zásadní změny v organizaci provozu tramvají a výrazně přispěl k efektivitě brněnské městské dopravy.

Nová vratná smyčka – konec zajíždění na Mendlovo náměstí

Klíčovým prvkem modernizace je nově vybudovaná vratná smyčka, která umožňuje tramvajím otáčet se přímo v areálu vozovny. Díky této změně už tramvaje nemusí zajíždět až na Mendlovo náměstí, což přináší výraznou úsporu času – každá tramvaj nyní ušetří až 12 minut při vjezdu do vozovny. To nejen zvyšuje plynulost provozu, ale také snižuje zatížení okolních tras.

Největší kolejová harfa v Česku

Součástí modernizace byla i výstavba unikátní kolejové harfy, která propojuje všech 15 kolejí z vozovny na hlavní trasu linky 1. Toto kolejové rozvětvení je největší svého druhu v České republice, měří 105 metrů a zahrnuje 42 automatizovaných výhybek.

Rozšíření odstavných ploch a technické úpravy

Projekt zahrnoval také rozšíření kolejového stání a modernizaci odstavné plochy pro tramvaje. Při výstavbě bylo položeno 4 298 metrů kolejnic, použito 4 000 m³ betonu a 560 tun výztuže. Denně se na stavbě podílelo až 80 pracovníků.

Příprava na budoucí ARENA BRNO

Nová vratná smyčka zahrnuje také nástupiště, které v budoucnu usnadní přepravu návštěvníků multifunkční haly ARENA BRNO. První cestující by jej mohli využít už v roce 2026.

Významný krok pro efektivnější dopravu

Modernizace vozovny Pisárky zvyšuje efektivitu provozu, snižuje náklady a zároveň minimalizuje vliv prázdných jízd na okolní tratě. Tento projekt je klíčovým krokem k modernizaci městské hromadné dopravy v Brně a přináší výhody jak pro dopravní podnik, tak pro cestující.

Časová osa

Zahájení projektu

leden 2023

Předpokládaný začátek využívání terminálu

2026

Dokončení relizace projektu

září 2024
Specifický cíl
Zvýšení kvality infrastruktury a vozového parku pro veřejnou dopravu
Stav
Dokončeno
Náklady (tis. Kč)
678 000
Investor
Dopravní podnik města Brna