Modernizace a rozšíření vozovny Pisárky etapa III – vratná tramvajová smyčka
Základní informace o projektu:
Dopravní podnik města Brna (DPMB) dokončil třetí fázi modernizace tramvajové vozovny Pisárky, která probíhala od ledna 2023 po dobu 19 měsíců. Projekt přinesl zásadní změny v organizaci provozu tramvají a výrazně přispěl k efektivitě brněnské městské dopravy.
Nová vratná smyčka – konec zajíždění na Mendlovo náměstí
Klíčovým prvkem modernizace je nově vybudovaná vratná smyčka, která umožňuje tramvajím otáčet se přímo v areálu vozovny. Díky této změně už tramvaje nemusí zajíždět až na Mendlovo náměstí, což přináší výraznou úsporu času – každá tramvaj nyní ušetří až 12 minut při vjezdu do vozovny. To nejen zvyšuje plynulost provozu, ale také snižuje zatížení okolních tras.
Největší kolejová harfa v Česku
Součástí modernizace byla i výstavba unikátní kolejové harfy, která propojuje všech 15 kolejí z vozovny na hlavní trasu linky 1. Toto kolejové rozvětvení je největší svého druhu v České republice, měří 105 metrů a zahrnuje 42 automatizovaných výhybek.
Rozšíření odstavných ploch a technické úpravy
Projekt zahrnoval také rozšíření kolejového stání a modernizaci odstavné plochy pro tramvaje. Při výstavbě bylo položeno 4 298 metrů kolejnic, použito 4 000 m³ betonu a 560 tun výztuže. Denně se na stavbě podílelo až 80 pracovníků.
Příprava na budoucí ARENA BRNO
Nová vratná smyčka zahrnuje také nástupiště, které v budoucnu usnadní přepravu návštěvníků multifunkční haly ARENA BRNO. První cestující by jej mohli využít už v roce 2026.
Významný krok pro efektivnější dopravu
Modernizace vozovny Pisárky zvyšuje efektivitu provozu, snižuje náklady a zároveň minimalizuje vliv prázdných jízd na okolní tratě. Tento projekt je klíčovým krokem k modernizaci městské hromadné dopravy v Brně a přináší výhody jak pro dopravní podnik, tak pro cestující.