Nádraží a železniční uzel Europoint Brno
Základní informace o projektu:
Brněnský železniční uzel a samotné hlavní nádraží jsou řadu let tématem diskusí. Na počátku 21. století je zřejmé, že současný stav nevyhovuje a neobstojí ani v budoucnosti. Nastal čas najít dlouhodobě uspokojivé řešení této palčivé brněnské otázky a realizovat přestavbu železničního uzlu – projekt Europoint Brno.
Návrh nového hlavního nádraží vytvořilo nizozemské studio Benthem Crouwel Architects ve spolupráci s West 8. Významná část stavby se bude realizovat „na zelené louce“, což umožní hladší a rychlejší průběh celého projektu.
Železniční doprava patří v Evropě mezi hlavní priority. Brno má strategickou polohu, jelikož leží na křížení dvou klíčových koridorů: Baltsko-jadranského a Východního-východostředomořského. Díky modernizaci železničního uzlu se stane přirozeným evropským centrem pro dálkové a mezinárodní vlaky a rozšíří se kapacita pro posílení regionální dopravy. Součástí bude i moderní terminál pro autobusovou dopravu i napojení na linky MHD. Vyřešeno bude také parkování aut i jízdních kol.
Celý železniční uzel Brno čeká modernizace, díky které budou tratě lépe propojené a umožní průjezd více vlaků – rychleji, přesněji a bezpečněji. První na řadě je nádraží Brno-Židenice, kde by práce měly začít v roce 2025. Nový podchod přiblíží nástupiště k ulici Bubeníčkově a zkrátí přestup na tramvaje. Opravený stávající podchod nově povede až do Nové Zbrojovky. Modernizovaná síť nabídne kapacitu pro zavedení rychlovlaků a sníží náklady na údržbu.