Nádraží a železniční uzel Europoint Brno

Základní informace o projektu:

Brněnský železniční uzel a samotné hlavní nádraží jsou řadu let tématem diskusí. Na počátku 21. století je zřejmé, že současný stav nevyhovuje a neobstojí ani v budoucnosti. Nastal čas najít dlouhodobě uspokojivé řešení této palčivé brněnské otázky a realizovat přestavbu železničního uzlu – projekt Europoint Brno.

Návrh nového hlavního nádraží vytvořilo nizozemské studio Benthem Crouwel Architects ve spolupráci s West 8. Významná část stavby se bude realizovat „na zelené louce“, což umožní hladší a rychlejší průběh celého projektu.

Železniční doprava patří v Evropě mezi hlavní priority. Brno má strategickou polohu, jelikož leží na křížení dvou klíčových koridorů: Baltsko-jadranského a Východního-východostředomořského. Díky modernizaci železničního uzlu se stane přirozeným evropským centrem pro dálkové a mezinárodní vlaky a rozšíří se kapacita pro posílení regionální dopravy. Součástí bude i moderní terminál pro autobusovou dopravu i napojení na linky MHD. Vyřešeno bude také parkování aut i jízdních kol.

Celý železniční uzel Brno čeká modernizace, díky které budou tratě lépe propojené a umožní průjezd více vlaků – rychleji, přesněji a bezpečněji. První na řadě je nádraží Brno-Židenice, kde by práce měly začít v roce 2025. Nový podchod přiblíží nástupiště k ulici Bubeníčkově a zkrátí přestup na tramvaje. Opravený stávající podchod nově povede až do Nové Zbrojovky. Modernizovaná síť nabídne kapacitu pro zavedení rychlovlaků a sníží náklady na údržbu.

Časová osa

Vybrán vítěz architektonické soutěže o novou podobu nádraží

2021

Zahájení prací na architektonické studii nového nádraží

2022

Zahájení prací na nádraží Brno-Židenice

2025

Předpokládaný rok otevření nového hlavního nádraží

2035
Strategický cíl
Zvýšit dostupnost a atraktivitu udržitelných forem doprav města a jeho zázemí, např. přímětské železnice
Specifický cíl
Rozvoj příměstské kolejové dopravy
Stav
Projektová příprava
Náklady (tis. Kč)
40 000 000
Investor
Statutární město Brno, Ministerstvo dopravy ČR, Státní fond dopravní infrastruktury, Správa železnic, České dráhy, Jihomoravský kraj