D52 Brno, Jižní tangenta včetně zkapacitnění D2

Základní informace o projektu:

Dálnice D52 spojuje Brno, respektive dálnici D1, s Pohořelicemi, Mikulovem a Rakouskem. Je také klíčová pro spojení Brna se Znojmem. Po dokončení bude celá trasa D52 měřit 44,379 km. V současnosti jsou v provozu úseky Rajhrad–Pohořelice a Pohořelice-obchvat, které byly uvedeny do provozu v roce 1996.

V brněnské aglomeraci je však nutné zajistit vzájemné zkapacitnění a bezpečné propojení hlavní sítě TEN-T. Současný stav D52 v oblasti mimoúrovňové křižovatky (MÚK) se silnicí II/425 u Rajhradu a dále směrem k dálnici D1 pokračuje jako silnice I/52, obecně známá jako „ulice Vídeňská“. Tento úsek slouží všem druhům dopravy – od tranzitní přes cílovou a zdrojovou až po místní. Navíc zde probíhá nejen automobilová doprava, ale i hromadná kolejová doprava, a v rámci MÚK Brno centrum také doprava cyklistická a pěší. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný z hlediska cílů TEN-T, bezpečnosti provozu, kapacity a komfortu komunikace.

Stavba Jižní tangenty propojí dálnici D52 s dálnicí D1 prostřednictvím dálnice D2. Dopravní část projektu je rozdělena na dvě samostatné části: řešení D52 mezi Rajhradem a dálnicí D2 a úpravu dálnice D2 od napojení D52 po MÚK Brno-jih s dálnicí D1.

Preferovaná varianta trasy začíná na nové rozštěpné MÚK Chrlice II s dálnicí D2 v km 4,4. Křižovatka umožňuje propojení ve směru D1 – Rajhrad a opačně. Dostavba křižovatky o větve D52 – Břeclav a opačně proběhne až s výstavbou tzv. Jihozápadní tangenty. Trasa pokračuje přes mosty přes Ivanovický potok, řeku Svratku (délka 200 m) a Bobravu. Severozápadně míjí Popovice a estakádou délky 250 m překračuje železniční trať Brno – Břeclav, plánovanou vysokorychlostní trať, silnici III/00219 a větev křižovatky Rajhrad. Mezi MÚK Popovice a současnou MÚK Rajhrad se trasa napojuje na stávající silnici I/52, která bude upravena.

Současná MÚK Rajhrad se silnicí I/52 bude přestavěna na rozštěpnou křižovatku, která umožní propojení ve směrech Mikulov – I/52, I/52 – II/425 a II/425 – D2. V místě současné křižovatky silnice II/425 a III/42510 vznikne okružní křižovatka, do které bude zapojena spojka k silnici III/00219 do Popovic. Trasa končí za odpočívkou Rajhrad. Se silnicí III/39513 bude vybudována MÚK Syrovice, navržená jako osmičková křižovatka.

Tento projekt významně přispěje k zlepšení dopravní infrastruktury v oblasti Brna, zvýší bezpečnost a plynulost provozu a podpoří efektivní propojení klíčových dopravních tahů v rámci sítě TEN-T.

Časová osa

Předpokládané zahájení stavby

2027

Předpokládané dokončení stavby

2031
Strategický cíl
Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti)
Specifický cíl
Dobudování sítě sběrných komunikací a vazeb na nadregionální síť
Stav
Projektová příprava
Náklady (tis. Kč)
6 775 998
Investor
Ředitelství silnic a dálnic