Je vicemistrem světa a dvojnásobným mistrem Evropy v dráhové cyklistice. Kolo se stalo jeho celoživotní vášní, někdy ho ale místo v cyklistickém dresu můžete potkat v brněnské veřejné dopravě. Jak pohlíží na bezpečnost a co radí řidičům nám prozradil v rozhovoru profesionální cyklista Tomáš Bábek.
,,Vzhledem k tomu, že bydlím v centru, velmi často využívám MHD, protože jste díky němu všude rychleji. I když se alkoholu snažím vyhnout, nemusím ani řešit, jestli si dám pivo nebo ne,‘‘ říká. Ani MHD ale není nejbezpečnější varianta dopravy. Z pohledu cestujícího mu přijdou nebezpečné nástupní a výstupní ostrůvky. ,,Řidiči by tady měli dávat přednost cestujícím a chovat se obezřetně, velmi často se ale stane, že řidič přednost nedá,‘‘ stěžuje si Bábek.
Sleva na jízdném by přilákala nové cestující
Hlavním lákadlem pro nové cestující, by podle jeho slov bylo zlevnění veřejné dopravy.
,,Vím, že to jaksi není možné, ale určitě by pomohlo nějaké všeobecné povědomí, že z pozice řidiče nebo cyklisty vám MHD ušetří čas. Nemusíte řešit, kde budete parkovat nebo kde necháte kolo,‘‘ vysvětluje výhody MHD.
Autobusy jsou na cyklisty připravené, nově na nich přibyly stojany na kola. ,,Já jsem si toho všimnul, ale nevyužívám to. Závodní ani tréninkové kolo bych tam asi neodložil,‘‘ vysvětluje Bábek a dodává, že je na své kolo velmi opatrný.
Ani cyklisté nejsou bez viny
,,Řidiči automobilů by si měli uvědomit, že brzdná dráha autobusu nebo tramvaje je daleko delší. Proto by měli předvídat a chovat se obezřetně,‘‘ říká Bábek. Nejen řidič automobilu ale může ohrozit dopravu, na vině jsou často i cyklisté. Přestože Bábek dbá na bezpečnost díky své cyklistické kariéře o to více, sám si vybavuje nepříjemné momenty, ke kterým musel přihlížet. ,,Nebylo to v rámci mé osoby, ale byl jsem účastníkem jedné tréninkové skupiny, která projížděla právě kolem zmíněných nástupních ostrůvků, cyklista nedal přednost chodci a stala se tam malá kolize,‘‘ vzpomíná na nepříjemnou událost.
Mnoho lidí si dělá z řidičů tramvají legraci díky častému používání zvonků. ,,Říká se, že mají místo brzdy zvonek, tak jednoduché to ale není. Myslím si, že tam dochází k časté frustraci, protože ovládání té tramvaje bývá velmi složité. Jediná jeho záchrana je právě zmíněný zvonek,‘‘ vysvětluje svůj pohled na věc. Řidiče MHD ale chápe. ,,Pamatuji si na cestu, kdy všichni cestující popadali, řidič se vlastně jen snažil zabránit dopravní kolizi,‘‘ vzpomíná Bábek a upozorňuje na potřebnou toleranci.
Jak se chovat, abychom neomezovali cestující v MHD?
Empatie, ohleduplnost a umět se vžít do jiných řidičů. Pokud řidiči potlačí své ego, doprava bude fungovat jako po másle. Podle slov Bábka je také důležité znát pravidla silničního provozu. ,,Také bychom měli dávat prostředkům MHD přednost a automaticky je na silnici respektovat,‘‘ zakončuje náš rozhovor Bábek.
Další aktuality