Profesionální cyklista Tomáš Bábek je dvojnásobným mistrem Evropy, vicemistrem světa a na své konto si může přičíst i mnoho dalších úspěchů. Do našeho studia však přichází v roli řidiče osobního automobilu. O bezpečnosti na silnicích s Tomášem Bábkem.
I když se jeho osudovým dopravním prostředkem stalo jízdní kolo, je to právě osobní auto, které využívá prakticky každý den. „Kancelář mám na okraji města, ale bydlím v centru, takže v autě trávím minimálně hodinu a čtvrt každý den,“ přiznává Bábek. Sám ale automobil za nejrychlejší dopravní prostředek po městě nepovažuje a neměl by tak problém ho za kolo vyměnit. „Kdybych se na to ale díval z pozice cyklisty neprofesionála, určitě by k větší oblibě kol přispěla širší síť cyklopruhů a vyšší tolerance vůči cyklistům,“ říká Bábek.
Na dopravních komunikacích je totiž cyklista jedním z nejzranitelnějších účastníků provozu. Bábek v této souvislosti zmiňuje právě cyklopruhy, kterým by řidiči osobních automobilů měli věnovat zvýšenou pozornost. „Cyklista má v cyklopruzích přednost, takže pokud řidič na křižovatce odbočuje, měl by dávat pozor na to, aby v cyklopruhu nikdo nebyl. To ale zatím v Česku takovou zvyklostí není,“ vysvětluje Bábek.
„Nejdůležitější je ale empatie. Když se ocitám v nějaké dopravní situaci s jiným účastníkem provozu, měl bych se do něj vcítit a chovat se k němu tak, jako bych to byl já sám,“ dodává k otázce bezpečnosti Bábek a upozorňuje také na těsné objíždění cyklistů.
Oční kontakt na přechodu
I když je pro Bábka bezpečnost na prvním místě a díky zkušenostem z cyklistického sedla na ni dbá o to více, sám se do řady nebezpečných situací dostal. Jednu takovou si vybavuje: „Jednou mi takhle chodec skočil do silnice a ještě se rozčiloval, že jsem nezastavil. Já jsem ho ale vůbec neviděl, protože byl před přechodem strom a bylo to dost nepříjemné,“ říká Bábek.
Chodci by proto podle něj měli s řidičem přijíždějícím k přechodu vždy navázat oční kontakt. Mají v tu chvíli totiž jistotu, že je řidič vidí a nestane se žádné nedorozumění. „Řidič o vás na přechodu neví automaticky, proto se s ním vždy, když vcházím na přechod, snažím navázat oční kontakt. Jako chodec jsem ve značně znevýhodněné situaci,“ povídá Bábek.
Inspirace Japonskem
Inspirovat bychom se podle něj mohli dopravou v Japonsku, kde nějakou dobu žil. „Lidé tam byli velmi organizovaní, jako v mraveništi,“ vzpomíná Bábek. „Kvůli hustotě provozu to tam fungovalo jako velký komplexní systém jednotek, kdy každá jednotka, ať už šlo o osobní automobil či chodce, respektovala tu druhou a vnímala dopravu ve městě jako celek,“ vysvětluje Bábek a dodává, že kdyby každý potlačil svoje ego, konfliktů by bylo daleko méně.
Další aktuality