Autem jezdí po městě dennodenně, přesto dokáže brát ohledy na cyklisty a chodce. Jinak to ani nejde, pokud chceme spolu na cestách vycházet. O ohleduplnosti v silničním provozu promluvil profesionální cyklista Tomáš Bábek.
Jak často jezdíte po městě autem a kam?
Jezdím po městě každý den. Většinou z centra do Moravan – a v tom největším provozu. Plus ještě nějaké schůzky, rodinné cesty apod. V poslední době trávím v autě hodně času.
Řídíte jako profesionální cyklista auto jiným způsobem než běžný řidič?
Rozhodně ano. Za prvé neměním asi tak často brzdové destičky, protože mám cit pro plynulost provozu a vím, kolik energie stojí zabrzdit a znovu se rozjet. Daleko víc díky zkušenosti z cyklistiky předvídám a zároveň při objíždění cyklistů vím, jaké to je, když mě někdo vezme na těsno. Opravdu si dávám pozor, zbytečně neriskuji a vyhýbám se tak, aby to pro cyklistu bylo komfortní.
Jak by se měl podle vás řidič chovat vůči cyklistům a chodcům?
Vždycky říkám, že by se každý měl chovat tak, jak by chtěl, aby se k němu chovali ostatní, kdyby ty pozice byly prohozené.
Která místa považujete obecně za nejnebezpečnější?
Nad touto otázkou jsem už přemýšlel. Řekl bych, že je to každá nepřehledná křižovatka. Ale z pozice cyklisty jsem si vzpomněl i na situaci, kdy máte cyklopruh na křižovatce a chcete jet rovně na zelenou, ale před vámi mimo cyklopruh stojí auta, která zabočují doprava. Ne všichni řidiči si totiž uvědomují, že v cyklopruhu může být cyklista, který chce jet rovně a má přednost. A ne vždy se taky podívají do zrcátka. Pro cyklistu jsou to velice nepříjemné a nebezpečné situace. A nakonec i pro řidiče, protože ten může někoho srazit, aniž by si to v tu chvíli úplně uvědomil.
Považujete auto za nejrychlejší dopravní prostředek pro cestu po městě?
Rozhodně ne. Hlavně ve větších městech je podle mě nejrychlejší dopravní prostředek kolo. Nebo skútr, elektrokoloběžka či jiný jednostopý dopravní prostředek.
Existuje spousta ekologičtějších způsobů dopravy než auto. Co by vás jako řidiče přesvědčilo, abyste je začal využívat?
Nejekologičtější způsob je určitě chůze – je ale časově náročná. Anebo případně jízda na kole. V obou případech je ekologická zátěž v podstatě nulová. Pro kolo hovoří dva základní faktory, které u nás ale ještě nejsou úplně dořešené. Za prvé ohleduplnost na silnicích – to souvisí spíš se sítí cyklostezek a vnímáním cyklistů jako účastníků silničního provozu. Platí to ovšem i ze strany samotných cyklistů, protože ne každý z nich se chová ohleduplně. A další věc, která tomu trochu brání, je infrastruktura, především co se týče uschování kola na místě, kam se dopravíte. Pokud by se tyto dvě věci změnily, myslím si, že na kole by mohlo do města vyjíždět mnohem více lidí.
Vybaví se vám situace, kdy se chodci a cyklisté nechovali zodpovědně a dostali vás jako řidiče automobilu, ale i sebe samotné do nebezpečné situace?
Co se týče cyklistů a chodců, většinou na klasickém přechodu do něj bez navázání očního kontaktu vběhnou. To jsou velice nepříjemné chvíle. Proto v podobných situacích radši rovnou sundávám nohu z plynu a snažím se nejdřív navázat oční kontakt.
A vzpomenete si na situaci, kdy jste vy naopak nějakým způsobem ohrozil chodce nebo cyklistu?
Troufnu si říct, že cyklistu nikdy. Chodce možná jen v momentě, kdy nedošlo k navázání očního kontaktu. Když jsem třeba nevěděl, že chce vstoupit na přechod. V případě, že svítí na semaforu červená, zastavuji auto samozřejmě vždycky. Když naskočí oranžová, tak nyní už radši zpomalím, protože chodec vám tam může vkročit hned, ale auto nezastavíte tak rychle. Nikdy jsem naštěstí nikoho nesrazil.
Kdybyste měl ve třech bodech vyjádřit, jak se má správný řidič chovat ohleduplně, které by to byly?
Měl by se chovat tak, aby neomezoval práva ostatních účastníků silničního provozu. A jejich komfort a bezpečí.
Poslechněte si rozhovor i ve formě podcastu:
Tomáš Bábek
Tomáš Bábek, rodilý Brňák, je významný český profesionální dráhový cyklista a držitel dvou českých rekordů. Stal se dvojnásobným Králem cyklistiky, dvojnásobným mistrem Evropy a vítězem Evropských her. Dále se může pyšnit titulem dvojnásobného vicemistra světa a mnohé další. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších cyklistů v České republice a jeho úspěchy ho řadí mezi špičku dráhové cyklistiky na mezinárodní úrovni.
Po Brně se pohybuje autem, pěšky, na kole i MHD. Ke každé roli tak může erudovaně předat své poznatky profesionálního sportovce.