MÚK Kývalka – Brno západ (D1 01171)

Základní informace o projektu:

Projekt MÚK Kývalka – Brno západ je součástí rozsáhlého plánu rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Kývalkou a Holubicemi. Tento úsek je prvním moravským úsekem D1 zprovozněným již v roce 1972, a jeho současná kapacita je zcela vyčerpána.

Hlavní úpravy:

  • Rozšíření D1 ze čtyřpruhu na šestipruh (kategorie D 33,5/130)
  • Přestavba MÚK Kývalka na plnohodnotnou všesměrovou křižovatku
  • Nové napojení silnic I/23 a II/602 pomocí okružní křižovatky
  • Přidání stoupacího pruhu ve směru na Prahu
  • Protihlukové opatření v Popůvkách (stěny o výšce 5–6 m)
  • Rekonstrukce nebo přestavba mostů D1-219 až D1-223
  • Úpravy připojení čerpacích stanic v km 187,5

Aktuální stav:
Projekt je ve fázi přípravy. Byla dokončena diagnostika mostů, proběhly dopravní analýzy a ekologické průzkumy. Ministerstvo životního prostředí prodloužilo stanovisko EIA do roku 2024. V současnosti probíhá geodetické zaměření a příprava dokumentace k výstavbě mostních objektů, které mohou být realizovány v předstihu.

Plánovaný termín dokončení:

  • Zahájení výstavby: 2028
  • Dokončení: 2031

Tento úsek je klíčový pro zlepšení plynulosti dopravy na dálnici D1 a odstranění úzkých hrdel, která dnes způsobují zpomalení dopravy v okolí Brna. 

Časová osa

Předpokládané zahájení výstavby

2028

Předpokládané dokončení projektu

2031
Strategický cíl
Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti)
Specifický cíl
Dobudování sítě sběrných komunikací a vazeb na nadregionální síť
Stav
Projektová příprava
Náklady (tis. Kč)
3 534 000
Investor
Ředitelství silnic a dálnic s.p.